redakcja i grafika

Jak zaprojektować dobre logo?

Jak zaprojektować dobre logo?

Aby przystąpić do projektowania, trzeba najpierw sporządzić brief, w którym określone zostają mniej lub bardziej szczegółowe oczekiwania. Należy poznać firmę, specyfikę jej działania, przeprowadzić analizę sytuacji firmy, produktu bądź usługi na rynku, odpowiedzieć na pytanie jakie miejsce zajmują pośród innych podobnych. Poza tym trzeba się zapoznać z oczekiwaniami przyszłych klientów – co logotyp ma im komunikować i w jaki sposób.

Jeśli już uchwycimy istotę tego komunikatu i uzgodnimy naszą wizję ze zlecającym projekt, można przystąpić do projektowania.

Czym się kierować, a czego unikać?

W projekcie najważniejsza jest prostota, którą osiągamy poprzez użycie małej ilości kolorów (nie więcej niż czterech) oraz rodzajów czcionek (nie więcej niż dwóch). Jeśli osiągniemy taki efekt, że w prosty sposób graficzny przekażemy komunikat, na którym nam zależy, to będzie to duży sukces. W przyszłości ten projekt logotypu zaprocentuje rozpoznawalnością oraz zapamiętywalnością.

Z technicznego punktu widzenia projekt wykonujemy w programie graficznym do wektorowej obróbki grafiki, aby zapewnić mu możliwość dowolnego zmieniania skali bez straty jakości. Pliki z logotypem powinny mieć ograniczone punkty węzłowe, zachowaną symetrię, połączone kształty oraz maksymalnie wygładzone krawędzie. Dobrze jest też zrobić próby czytelności poprzez odwrócenie kolorów, znaczne zmniejszenie oraz zwiększenie rozmiarów, przedstawienie w wersji monochromatycznej.

Przy projekcie stanowczo należy unikać używania obrazów rastrowych i „zapożyczeń” popularnych już znaków.

Gdzie i za ile?

W Internecie możemy logo zaprojektować na przykład poprzez generatory logotypów, w których samemu łączy się obrazy i czcionki wykonane przez profesjonalnych grafików, na stronach dedykowanych takim projektom, poprzez zlecenie usługi na Allegro. Możemy także skorzystać z usług grafika freelancera lub agencji reklamowej. Wtedy koszty będą się wahać w granicach od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy, jeśli projekt oprócz logotypu i identyfikacji będzie dotyczył także kilku znaków pokrewnych produktów, rozbudowanej księgi standardów i kompletu materiałów firmowych.